Eras

Nordre Skole er blevet til akkrediteret Erasmus+ skole 2022-27

Nordre Skole har siden 2003 været med i EU-projekter, hvor vi samarbejder med andre skoler i Europa omkring fælles emner.  I løbet af årene har vi arbejdet med emner så som sund mad, bevægelse, arbejde, kultur, kreativitet i læringen og i maj 2022 afsluttede vi projektet ACTIVE som handlede om aktiv læring, IT og bevægelse. Vi har haft mange grupper af elever på læringsaktiviteter i skoler i Island, Italien, England, Finland og Tyskland, hvor eleverne har boet i værtsfamilier. Vi har også selv stået som vært flere gange. Alt dette har medbragt venskaber og spændende læring på tværs af Europa.

Nu er vi blevet godkendt som Akkrediteret Erasmus+ skole. Det betyder, at skolen har lavet en Erasmus plan for skolen, elever og lærere. Vores mål er blandt andet at

- Lærerne tager på læringsophold (Job Shadowing) i skoler i EU-lande, for at blive inspireret i klasserumsledelse, inklusion, motivation og feedback

- Eleverne tager på læringsophold i skoler i EU-lande sammen med ledsagende lærere, for at lære at arbejde på tværs af nationer og udvikle digitale-og sprogfærdigheder

Samarbejdspartnere 2022-23

Gymnasium Nordenham i Tyskland

I år har vi fokus på bæredygtighed. 14 elever fra klassetrin 6-8 har mulighed at deltage i læringsaktivitet i GYMNASIUM NORDENHAM i byen Nordenham i det Nordlige Tyskland den 21.-27 januar 2023. Eleverne ledsages af 3 lærere. Indholdet af aktiviteten er bland andet:

• Vindkraft som energikilde
  • Lære om skolen i Tyskland
  • Få bedre sprogkompetencer i engelsk og tysk
  • Lære om familielivet i Tyskland ved at bo i en tysk familie

Når eleverne kommer tilbage, vil de dele deres erfaringer med de andre elever på Nordre.

Elever fra Gymnasium Nordenham kommer på besøg på Nordre Skole i uge 16, den 15.-21.april 2023. Vi håber på at finde værtsfamilier til alle de besøgende børn. Læringsaktivitet på Nordre Skole vil have fokus på bæredygtighed, hvor vi blandt andet vil besøge Revas og Energimuseet og lave samarbejdsøvelser og miljøkampagne på skolen.

Arabia Comprehensive School, Helsinki, Finland

To lærere fra Nordre Skole tager på Job Shadow-ophold i Arabia Skolen i Helsinki den 4.-10.februar 2023.  Arabia skolen har samarbejde med designmuseet i Helsinki. Lærerne vil følge undervisning med fokus på design/modellering i alle fagene, inklusion, klasserumsledelse og skole/lærerlivet i Finland.

Her er links til hjemmeside og Twinspace i vores Erasmus+ ACTIVE project (2018-2021)

Twinspace:

Erasmus+ Team