Udskoling

Udskolingen på Nordre Skole

Som elev i udskolingen på Nordre Skole er du en del af et stort fællesskab.

Hovedindgangen er det sted man først møder Nordre Skole. Den er ikke prangende i sin fysiske fremtræden, og har man ikke besøgt skolen før, skal man måske lede efter den. Når man har fundet den, og døren ved et tryk på en knap går op, mødes man af lange og til tider dunkle gange og korridorer, der for den uindviede kan virke uoverskuelige og modvillige. Denne fornemmelse beroliges dog, når blikket fæstner sig ved klinkerne under fødderne. Man aner kvalitet og omsorg ved dette første møde.

Skolen er stor, og som besøgende risikerer man at gå forgæves skridt på gangene der forgrener sig. Først til kontorgangen, så mellemtrins-gangen og gangen til indskolingen, derpå gangen til   ”personalerummet” - tidligere ”lærerværelset, så gangen med sløjd og hjemkundskab. Til sidst når man udskolingen. Her åbner sig rummet sig, og de lave gange afløses af et stort og indbydende festsal-lignende rum med luft og lys og højt til loftet. Et sted hvor det er rart at være, og som indbyder til fællesskaber og gode oplevelser. Det er hjertet i udskolingen, og her er plads til alle udskolingselever.

I Nordre Skoles udskolingsafdeling går der godt 180 elever, og omkring 20 lærere. Eleverne på 7.-9. årgang oplever engagerede lærere der er optaget social og faglig trivsel.

I løbet af de tre skoleår der går fra 7. til 9. klasse møder eleverne mange udfordringer og oplevelser. Af nye fag kan nævnes fysik-kemi og samfundsfag. Den daglige undervisning brydes jævnligt op af emneforløb, projekter og idrætsdage på tværs både af klasser og årgange. Eleverne møder også en stadig bearbejdning af deres mindset - vi vil gerne flytte dem, så de bliver så dygtige som muligt indenfor skolens rammer, og får det bedst mulige udbytte af den faglige undervisning som lærerne forbereder.

Mobiltelefoner afleveres om morgen i ”mobilhotel” og udleveres om eftermiddagen. De kan dog tages i anvendelse i faglig sammenhæng. Telefoner er lig med sociale medier, og disse findes tillige på elevernes medbragte computere, som er et uundværligt arbejdsredskab i udskolingen. Vi arbejder løbende med hvordan man som et ungt menneske færdes på de sociale medier, godt hjulpet af SSP i Viborg.

Samarbejdet med Viborgs virksomheder og uddannelsesinstitutioner betyder tillige besøg hos disse, hvor eleverne får et indblik i hvad der venter efter 9. klasses afgangseksamen i juni. Animationsskolen er ofte gæst eller vært for elever fra Nordre Skole, ligesom en lille håndfuld elever hvert år besøger vores internationale venner fra Erasmus - projektet. Senest var vi på besøg i Finland. Erasmus står for samarbejde og udveksling skoler imellem i Europa.

Traditionen tro er der altid morgensamling i festsalen hver morgen i december, med nissehistorier og julesange. En anden vigtig tradition på Nordre Skole handler om bøgetræet foran indgangen.  - Når bøgen springer ud, får alle elever is!