Beskrivelse af specialtilbud
Tilbud | Specialtilbuddet på Nordre skole har to matrikler:
|
Målgruppe | Nordre Skoles specialklasser er Viborg Kommunes tilbud til elever med sociale og følelsesmæssige problematikker. Nordre Skole modtager børn fra 0. – 9. årgang. |
Fakta | Brian Roed skoleleder Bjarne Pedersen, afdelingsleder, H.C. Andersens vej 5 Søren Røjgaard, afdelingsleder, Rindsholmvej 57 (Almind) |
Overordnet formål | Alle børn i Viborg Kommune skal have lys i øjnene og mestre eget liv. Formålet med specialtilbuddet er at hjælpe alle børn til at blive så dygtige, de kan. Det gør vi ved blandt andet at tilrettelægge undervisningen, så vi tager særligt hensyn til den enkelte elevs forudsætninger og tilbyder en differentieret undervisning, der understøtter barnets udvikling. |
Pædagogisk grundlag | Med afsæt i elevernes forudsætninger, og i samarbejdet mellem skole og hjem, afgøres det nærmere, hvilke afgangsfag det er hensigtsmæssigt, at eleverne skal til prøve i. Specialtilbuddet samarbejder efter behov med understøttende funktioner fra kompetencer, der kan bidrage til at øge den enkelte elevs deltagelsesmuligheder. Det gælder fx:
|
Opstart på skolen
| Skolen modtager besked fra visitationsudvalget om, at en ny elev er visiteret. Skolen tager derefter kontakt til forældrene. Inden skolestart afholdes et møde med forældre og eventuelt tidligere skole inden eleven begynder. Formålet med mødet er at sikre, at skolestarten bliver så god som mulig. |
Dagligdagen | De 2 afdelinger H.C. Andersens vej Specialklasserne i indskolingen ligger i et lidt afskærmet område, der giver ro, mens mellemtrin og udskoling ligger i forlængelse af deres jævnaldrendes klasselokaler. Derved understøtter vi deres mulighed for at spejle sig i / være aktivt deltagende i de mangfoldige fællesskaber på årgangen. Personalet tager imod eleverne i klasserne fra kl. 7:50. De elever, som skal med taxa hjem, bliver fulgt til taxaen, så alle kommer godt hjem. Vi skaber en genkendelig struktur i hverdagen med faglig undervisning før middag og kreativ undervisning over middag. Afdelingen deltager i emneuger og andre specielle dage sammen med resten af skolen. Eleverne fra Nordre specialtilbud fortsætter oftest i 10 Erhverv efter det 9. skoleår på Nordre. Her er der tæt samarbejde mht. overgangen. Rindsholmvej Som udgangspunkt undervises der i alle fag. Der er dog elever, som i samarbejde med hjemmet, er fritaget fra nogle fag. Vi holder formøder med børnehaver og skoler forud for elevoptagelse. Når vi inkluderer et barn tilbage til en distriktsskole, følger en medarbejder med i – dette op til en måned, hvis det vurderes nødvendigt. I løbet af de fire uger, er der løbende evaluering og inddragelse af forældre. Personalet mødes en halv time før eleverne begynder skoledagen, hvor vi koordinerer og justerer skoledagen. De boglige fag er placeret om formiddagen, hvor elever er mest friske. Herefter følger de mere kreative fag. Vi har tæt samarbejde med
Vi stræber efter at tilrettelægge den bedst mulige skoledag for den enkelte elev – altid i tæt samarbejdet med hjemmet, plejefamilien eller institutionen. Hvis det er nødvendig, tilbyder vi også hjemmeundervisning af elever, deltager i diverse møder med forvaltning, BUA mm. Se evt. linket: https://no-viborgskoler.aula.dk/afdeling-rindsholm |
Skole-hjemsamarbejde
| Forældrene er de vigtigste mennesker i børn og unges liv. Samarbejdet med forældrene har derfor stor betydning for børnenes trivsel og læring. Skole og hjem har løbende kontakt
|
Fritidsdelen/SFO
| Før skoledagen begynder, er der mulighed for vores elever at komme i morgen-SFO. Efter endt skoledag kan man ligeledes deltage i SFO’en. SFO’en varetages af pædagogisk personale. Tilmelding til SFO sker gennem skolens kontor. |
Skoleplacering (Visitation/revisitation)
| Børnene skoleplaceres løbende efter afgørelse i visitationsudvalget i Børn & Unge i Viborg Kommune. Det vurderes en gang om året om specialtilbuddet stadig er det rette undervisningstilbud. Vurderingen foregår i samarbejde mellem skole, forældre, PPR og evt. distriktsskole. Forældre partshøres i forbindelse med afgørelsen. |